Norbert Tappert



Excentrický Art Brut umělec, vlastním jménem Norbert Tappert, se narodil 2. 11. 1976 jako syn rusínského vynálezce Nikoly Tapperta (Tappertuum Mobile) a tatarské princezny Marie, dcery chána Topolanchina. 

První fotoaparát - ETJUD - dostal už ve třech letech a to předurčilo jeho další směřování. Dětsví prožil na východním Slovensku, převážně v Košicích, kde se na konci devadesátých let věnoval performanci: Včera zomrela susedova žena, ktorá bola dlhé roky mojou milenkou (1995, Elektráreň - Dom fotografie, Poprad), Moloch (1995, Galéria Júliusa Jakobyho, Košice), Rituál moci a bezmocnosti - Limitovaná komunikácia II (1996, ŠÚV, Košice), a další. Přibližně v tom samém období se začal věnovat i umělecké fotografii a jejím počítačovým mutacím a vystavoval v Popradu, Košicích a v Bratislavě. Následně založil se svými vrstevníky, režisérem Gejzem Dezorzem a spisovatelem Agdou Bavim Painem tzv. Ignorantskou generaci. “Nesouhlasíme! Nedbáme! Nevíme!” stálo v jejich Manifestu. V roce 2000 se přestěhoval do Prahy, kde se na jednu dekádu ztratil ve světě komerční vizuální podukce, i sám v sobě. “Byl jsem a budu ignorant. Žiji výhradně ve svém světě. Dvakrát jsem si vyfotil smrt, ale přežil jsem. Potřebuji tvořit!” píše tentokrát ve svém osobním manifestu.

V roce 2015 vystavoval ve Středoevropském Domě Fotografie v Bratislavě soubor více než 35 velkoformátových barevných fotografií ze svého nevšedního světa. Kurátor výstavy, známý fotograf Peter Župník, říká o výstavě: “NORBIS PICTUS nás vtahuje do výtvarné férie; putujeme intimním příběhem sexuality, přitažlivosti a živočišnosti.” A pokračuje: “Neviditelná hranice, kdy můžeme sklouznout do vulgární perverzity, se neustále posouvá a mění. Tappert se na ní pohybuje se znalostí převaděče a nezachází dál než je potřeba.” Sám autor přiznává, že fotografie jsou hledáním hranic mezi estetikou a pornografií. Chybějící světlo, které podtrhuje intimitu částí lidských těl, všudypřítomné oči jako symbol voyeurismu, obskurní autoportréty, to jsou série fotek na výstavě, nazvané Prvé Geňo, V Noříkově vidění a Výčitky z vedomia. 

Identita autora - Norberta Tapperta - není žádnou náhodou. Fotograf si změnil jméno podle slavného detektiva. Rozhodl se tak během svého života, který pojímá jako jeden kontinuální umělecký projekt.